You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer
You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer

"Vår sista livlina"

Ämnen som inte platsar i något av de andra forumen.

"Vår sista livlina"

Inläggav Getrud ons okt 11, 2006 9:02 pm

Ska försöka göra en lång historia kort. Köpte ett hus för 5 år sedan, märkte ganska snart att vi hade en konstig lukt i huset. Det fanns en lukt på undervåningen, och en helt annan lukt på övervåningen.
Stämde besiktningsmannen för att han inte skrivit i protokollet att golvet var en riskkonstruktion. Vi vågade inte gå vidare, så det blev förlikning.
Företaget som sanerade undervåningen rekommenderade oss att sätta in en fläkt i vindsgången på övervåningen. Vilket inte hjälpte alls.
Vi känner oss grundlurade, lukten finns ju fortfarande kvar!!!
Det känns som saneringsföretaget är ute på djupt vatten, kan vi stämma de också om nu detta på övervåningen blir en dyr historia????
Ska tillägga att när vi passerade 300 000 kr slutade vi att räkna hur mkt pengar vi lagt på detta. :cry:
Getrud

Re: "Vår sista livlina"

Inläggav Matte tor okt 12, 2006 1:21 am

Getrud skrev:Ska försöka göra en lång historia kort. Köpte ett hus för 5 år sedan, märkte ganska snart att vi hade en konstig lukt i huset. Det fanns en lukt på undervåningen, och en helt annan lukt på övervåningen.
Stämde besiktningsmannen för att han inte skrivit i protokollet att golvet var en riskkonstruktion. Vi vågade inte gå vidare, så det blev förlikning.
Företaget som sanerade undervåningen rekommenderade oss att sätta in en fläkt i vindsgången på övervåningen. Vilket inte hjälpte alls.
Det känns som saneringsföretaget är ute på djupt vatten, kan vi stämma de också om nu detta på övervåningen blir en dyr historia????
Ska tillägga att när vi passerade 300 000 kr slutade vi att räkna hur mkt pengar vi lagt på detta. :cry:

vilken mardröm...

Vad var besiktningsmannen från för företag? Företagen brukar väl ha någon form av försäkring om de är auktoriserade?

När gjordes saneringen? Någon form av garanti för arbetet borde väl ha givits ?

Men framför allt borde den förre ägaren ha upplyst er om förhållandena. Ta kontakt med mäklaren som förmedlade huset för hjälp. Det kan bli förra ägaren som får stå för kostnaderna om det är som så att skadorna inte var delgivna er utan att huset var "sminkat" för försäljningen.
Matte

Re: "Vår sista livlina"

Inläggav Getrud tor okt 12, 2006 6:28 pm

[quote="Matte"][quote="Getrud"]Ska försöka göra en lång historia kort. Köpte ett hus för 5 år sedan, märkte ganska snart att vi hade en konstig lukt i huset. Det fanns en lukt på undervåningen, och en helt annan lukt på övervåningen.
Ska tillägga att när vi passerade 300 000 kr slutade vi att räkna hur mkt pengar vi lagt på detta. :cry:[/quote]

vilken mardröm...

Vad var besiktningsmannen från för företag? Företagen brukar väl ha någon form av försäkring om de är auktoriserade?

När gjordes saneringen? Någon form av garanti för arbetet borde väl ha givits ?

Men framför allt borde den förre ägaren ha upplyst er om förhållandena. Ta kontakt med mäklaren som förmedlade huset för hjälp. Det kan bli förra ägaren som får stå för kostnaderna om det är som så att skadorna inte var delgivna er utan att huset var "sminkat" för försäljningen.[/quote]

Visst hade besiktningsmannen en försäkring som täckte hans betalning vid förlikningen. Men den kunde inte hjälpa oss. Arbetet på undervåningen är ju helt okej, frågan är om det hade behövs gjort något åt just nu. Visst visade proven att vi hade "lite" förhöjda fuktvärden, i denna stund var vi precis slut efter alla turer fram och tillbaka. Så vi gjorde som saneringsfirma sa och blåste ut hela golvkonstruktionen och bodde på annan adress i tre månader!
Mäklaren tog vi genast kontakt med i ett tidigt skede, men han förmedlar bara huset så där kom vi ingenstans. Förra ägaren har också tagit sig en försäkring som skyddar dom från dolda fel! ''
Vi har också varit i kontakt med en annan mäklare på orten och försökt få någon klarhet i det där med en dolda fel försäkring, men det är så luddigt alltihop.
När vi köpte huset hade vi haft en allvarlig sjukdom i familjen så detta nya hus skulle bli en nystart för vår familj. Min man blev sjukskriven i några månader för han fick eksem över hela kroppen (stresssyndrom)
Jag har varit sjukskriven i ett halvår för jag inte orkade längre pga huset.
Vår familj hade precis kommit på benen igen innan vi köpte "vår drömkåk" Tyvärr har detta tagit knäcken helt på hela vår relation, men hur vi ska kunna sälja huset och kunna gå vidare fattar vi inte. Vi vill ju inte lura någon!
Getrud

Inläggav Maria lör okt 14, 2006 5:47 pm

Jag lider med er, jag hoppas ni finner en lösning på problemet med huset.

Har ni någon gång under dessa turer varit i kontakt med ett juridiskt ombud som enbart ser till era önskemål?
Maria
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Getrud lör okt 14, 2006 9:01 pm

[quote="Maria"]Jag lider med er, jag hoppas ni finner en lösning på problemet med huset.

Har ni någon gång under dessa turer varit i kontakt med ett juridiskt ombud som enbart ser till era önskemål?[/quote]

Ja det har vi!!!
Getrud

Inläggav Maria mån okt 16, 2006 12:45 pm

Getrud skrev:
Maria skrev:Jag lider med er, jag hoppas ni finner en lösning på problemet med huset.

Har ni någon gång under dessa turer varit i kontakt med ett juridiskt ombud som enbart ser till era önskemål?

Ja det har vi!!!

Vad sa juristen då, gick det att gå vidare på något vis?

Om ej så kanske det vore något att skicka ett e-post till den lokala tidningen och be dem belysa fallet.
Maria
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Modig tis okt 31, 2006 6:42 pm

Hej,

Jobbig situation ni har hamnat i!
Jag vill tipsa om sajten "byggahus.se", läs i forum där + gör ett eget inlägg.
Det finns många kunniga husägare och yrkesmänniskor som kan ge råd, förhoppningsvis kan du få mer kött på benen om vad som gäller juridiskt + vad ni kan vidta för åtgärder för att komma till rätta med problemen med lukt + fukt.

Lycka till!
Modig
Flitig postare
Flitig postare

Återgå till Övrigt