You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer
You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer

Skönstaxerad trots skuldebrev

Ämnen som inte platsar i något av de andra forumen.

Skönstaxerad trots skuldebrev

Inläggav MrFusion fre dec 29, 2006 1:44 pm

En ganska invecklad historia detta, men jag ska försöka få med grunderna i problemet.

År 2004 hade jag och min sambo ganska knapert, jag studerade lite och hade några få jobb i min webdesignfirma (enskild) och redovisade en mindre vinst (ca 6000:-), min sambo gick på a-kassa. Detta ledde till att vi fick låna ganska stora summor av min far för att klara oss det året.

När så taxeringen för år 2004 dök upp anger Skatteverket att de pengar vi har levt på är under deras schablonbelopp, vilket de ser som att jag Måste ha fått in resterande pengar i firman, och undanhållit från deklaration. Därmed räknar de ut att det skulle behövts ca 60000:- till för oss att leva på, och jag blir därmed påförd detta belopp som inkomst och blir jag skönstaxerad, jag ska alltså betala skatt och straffskatt för denna summa.

Inom vår familj har man aldrig skrivit skuldebrev när man lånat av varandra, men är det brukligt? Vi efterdaterade dock ett skuldebrev där vi reglerade skulden jag har till min far, men detta skuldebrev godkänner inte skatteverket. Jag har fått merparten av pengarna i handen, vilket gör att jag inte har några kontoutdrag som stärker överlämningarna av pengarna.

Min största fråga är: Kan skatteverket anse att både jag och min far ljuger när vi hävdar att skuldebrevet gäller?

Målet har varit i Länsrätten och de ger Skatteverket rätt. Jag har inte gjort något fel, men de anklagar mig helt krasst för att ha jobbat svart. Vad kan jag göra?

Tack på förhand
/NL
MrFusion

Inläggav Maria lör dec 30, 2006 4:13 am

Det är helt otroligt hur det går till. Som egen företagare är man ju rätt trött på skatteverket och allt himla krångel med regler hit och dit. Dom borde gå på alla jävla krogar, pizzerior och kiosker som utan att blinka stoppar pengarna rakt ner i fickan. Jag kan på rak arm namnge ett tiotal ställen som aldrig slår in försäljningar i kassan.

Kan du inte skicka frågan till juristen på sidan, jag skulle gärna vilja veta mer om detta.

Hoppas det löser sig för dig !!
Maria
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Juristen mån jan 08, 2007 8:33 pm

Hej,

När man lånar pengar från annan, och särskilt vid större belopp, kan det vara en god idé att utfärda ett skuldebrev, där det framgår när och hur mycket som lånats, samt när och var detta skall återbetalas.

Skatteverket har beräknat den inkomst som de uppfattat att Du sannolikt haft. Som framgår av Din fråga godtar de inte det skuldebrev Du presenterat. Du nämner inte på vilka grunder de inte accepterar det, men jag utgår från att de menar att det är en efterkonstruktion för att söka förklara var pengarna till Ditt och Din sambos uppehälle kommit från.

Skatteverket kan ha befogad misstanke om att inkomst undanhållits i deklarationen, men det är viktigt att Din förklaring beslyses korrekt, för att kunna vägas in som möjlig. Jag rekommenderar därför att Du vänder Dig till en jurist med inriktning mot skatterätt, för hjälp i denna situation.

Använd sökfunktionen på startsidan här, på Juridikfokus, för att finna en jurist nära Dig.
Vänligen,

Juridikfokus jurist
Juristen
Flitig postare
Flitig postare

Återgå till Övrigt