En ganska invecklad historia detta, men jag ska försöka få med grunderna i problemet.
År 2004 hade jag och min sambo ganska knapert, jag studerade lite och hade några få jobb i min webdesignfirma (enskild) och redovisade en mindre vinst (ca 6000:-), min sambo gick på a-kassa. Detta ledde till att vi fick låna ganska stora summor av min far för att klara oss det året.
När så taxeringen för år 2004 dök upp anger Skatteverket att de pengar vi har levt på är under deras schablonbelopp, vilket de ser som att jag Måste ha fått in resterande pengar i firman, och undanhållit från deklaration. Därmed räknar de ut att det skulle behövts ca 60000:- till för oss att leva på, och jag blir därmed påförd detta belopp som inkomst och blir jag skönstaxerad, jag ska alltså betala skatt och straffskatt för denna summa.
Inom vår familj har man aldrig skrivit skuldebrev när man lånat av varandra, men är det brukligt? Vi efterdaterade dock ett skuldebrev där vi reglerade skulden jag har till min far, men detta skuldebrev godkänner inte skatteverket. Jag har fått merparten av pengarna i handen, vilket gör att jag inte har några kontoutdrag som stärker överlämningarna av pengarna.
Min största fråga är: Kan skatteverket anse att både jag och min far ljuger när vi hävdar att skuldebrevet gäller?
Målet har varit i Länsrätten och de ger Skatteverket rätt. Jag har inte gjort något fel, men de anklagar mig helt krasst för att ha jobbat svart. Vad kan jag göra?
Tack på förhand
/NL