You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer
You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer

Kärleken inför rätta?

Ämnen som inte platsar i något av de andra forumen.

Kärleken inför rätta?

Inläggav Ulwen tis sep 19, 2006 11:47 pm

Jag har ofrivilligt dragits in i något som i det närmaste liknar en vendetta och är i stort behov av juridisk rådgivning. Efter korta samtal med advokater VET jag att jag har rätt ur juridisk ståndpunkt, men mina motståndare ger sig inte ändå utan strider vidare med allt fulare metoder som exempelvis förtal och ärekränkning. De har inte heller dragit sig för mordhot med mera.

Allt handlar från början om kärlek, och det gör det fortfarande.
Och eftersom jag står på mig i frågan kommer det med all sannolikhet att hamna i pressen förr eller senare.
Dessvärre har jag inte råd med egen advokat utan försöker på detta sätt i stället.
Jag söker med andra ord en karriärsugen advokat som kan tänka sig att jobba pro bono. I gengäld kommer hon/han troligen att hamna i pressen och därigenom få gratisreklam. Jag är beredd att driva detta ärende hur långt som helst inom lagens ramar.
Den advokat som kan tänka sig att åta sig "fallet" får gärna vara passionerad i sitt arbete, fortfarande tro på kärleken och ha hjärtat på rätta stället. Jag inbillar mig att dessa egenskaper kanske är lättare att finna hos en kvinnlig advokat, men det är kanske bara en fördom från min sida.
Och det jag behöver hjälp med är rådgivning, få veta hur jag ska gå vidare, vad jag har för rättigheter osv.
De jag "strider" emot är "semi-kändisar" åtminstone på lokal nivå, och figurerar ofta i den lokala pressen. Jag har redan polisanmält dem på sex punkter, så sannolikheten finns att den som åtar sig detta får jobba tillsammans med mig och åklagaren.
Jag vet att jag egentligen inte behöver advokat när det är jag som polisanmält, men dessa personer sätter sig över lagen och jag känner mig fullkomligt maktlös och vill veta hur jag ska gå vidare. Dessutom kämpar jag ensam medan de är två och kan stödja varandras versioner osv.
De är dessutom slipade manipulatörer och risken är stor att de lyckas kollra bort både polis och åklagare. Det har de tydligen lyckats med tidigare.
Tacksam för all hjälp!
Ulwen
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Mange ons sep 20, 2006 12:52 am

Men vad är det som har hänt?
Mange
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Ulwen ons sep 20, 2006 7:00 am

I mycket kort version: Jag blev i vintras tillsammans med en ung kvinna och hennes familj "misstycker". Dels "duger jag inte" åt deras dotter och dels är det en viss åldersskillnad (som dock inte stör varken mig eller henne). Familjen lever i något som kan liknas vid en symbiotisk familjesekt som hon vill bryta sig ur. Men hon har ännu inte fyllt 18. Så nu håller de systematiskt på att bryta ner henne och har inskränkt hennes frihet in absurdum. Sedan en dryg vecka tillbaka vet jag inte ens om hon lever eftersom de omöjliggjort all kontakt. Inte ens hennes närmaste vänner får kontakt.
Samtidigt ägnar de tiden åt att lokalisera mina vänner, bekanta och familj och ringer upp dem och skäller och anklagar mig för det ena brottet värre än det andra. Då har de även passat på att ägna sig åt högläsning ur dotterns dagbok, intrima detaljer som de alltså läser högt i telefonen för folk de aldrig varken träffat eller talat med tidigare! De har även ringt och försökt förtala mig på mitt arbete.

Därutöver ringer de hit och mordhotar mig (något de är fullt kapabla att genomföra), anmäler mig till polisen för brott som aldrig hänt osv. De skriver fingerade brev till dottern, som påstås vara från något ex till mig. Osv...
Jag har i gengäld gjort en fullständig polisanmälan mot dem, samt skickat en kopia till sociala myndigheten i den kommun där de bor.
Det är modern som är den drivande parten och som är "herre i huset". Fadern är en karaktärssvag nickedocka. Modern uppvisar tydliga tecken på att vara borderline, åtminstone har hon en allvarlig störning. Man skulle kunna tro att de lever med någon egen slags version av Sharia-lagar, men det är en helt svensk familj.
Ulwen
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Maria tor sep 21, 2006 12:03 am

Jag skulle satsa på att polisanmäla allting trots att du är inne på att göra det hela annorlunda, på så vis så får du ju rättshjälp, och möjligen skulle du då kunna få hjälp av en mediekåt jurist.

Att de lyckats kollra bort polis och åklagare tidigare är hemskt, om det är så att de faktiskt begått brott. Hur som helst så kommer de ändå möta dessa poliser och åklagare även denna gång då du polisanmäler, och till syvende och sist så spelar det ju ingen roll om du har en advokat som gör jobbet gratis eller om det är en advokat du blivit tilldelad.

Det låter hemskt det du blivit utsatt för, jag hoppas att det reder upp sig, jag är nyfiken på fortsättningen...lycka till !
Maria
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Ulwen tor sep 21, 2006 12:40 am

Som jag skrev i mitt första inlägg, har jag redan polisanmält dem för en dryg vecka sedan.
mvh Ulwen
Ulwen
Flitig postare
Flitig postare

Svar på min anmälan...

Inläggav Ulwen tor sep 21, 2006 1:18 pm

Trots att jag anmält dem för sex skilda brott, som var å en kan ge ca två års fängelse och uppåt, fick jag idag svaret att ingen förundersökning kommer att inledas! De har lyckats manipulera polisen igen....
Detta är tröstlöst!
Det jag anmält dem för var olaga hot (mordhot alt stämpling till mord), falsk tillvitelse, olaga tvång, olaga frihetsberövande, förtal och ärekränkning, egenmäktigt förfarande. Dessutom namngav jag tre av flera vittnen.
"...ingen förundersökning inleds..." Man kan fråga sig hur långt de måste gå innan polisen får ändan ur vagnen. Eller är det först när ett mord är ett faktum? Vad hände med förebyggandet av brott?
Här i Uppsala finns Gjutjärnet, en lokal mc-klubb av Hells Angels-mått. De är mycket för "intressanta" problemlösningar. Funderar nästan på att be dem om hjälp med tanke på polisens flathet. För jag vägrar leva under ständigt mordhot resten av livet.
Ulwen
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Ulwen tor sep 21, 2006 3:54 pm

Men allvarligt talat - vad kan jag göra för att gå vidare? Jag har redan skrivit och kritiserat polisen och skaffat anmälningblanketter för en JO-anmälan. Så vad kan jag göra härnäst? Kan jag anmäla till en högre instans?
Blir alltmer trängd och desperat och desperata män gör desperata saker...
Ulwen
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Maria tor sep 21, 2006 6:57 pm

Ulwen skrev:Men allvarligt talat - vad kan jag göra för att gå vidare? Jag har redan skrivit och kritiserat polisen och skaffat anmälningblanketter för en JO-anmälan. Så vad kan jag göra härnäst? Kan jag anmäla till en högre instans?
Blir alltmer trängd och desperat och desperata män gör desperata saker...

Vänd dig till en rikstäckande tidning typ DN el Svenskan, det är ju av stort och nationellt allmänintresse att polisen inte tar tag i sådana allvarliga brott och där du dessutom har namngivit vittnen, Lasse Weirup på Dn är en utsökt kriminalreporter som säkert skulle kunna belysa ditt fall bra, e-posta honom. Vad stod det som anledning till att ingen förundersökning skulle påbörjas?

Polisanmäl polisen för att de lägger ner ditt ärende, det borde ju vara möjlligt, eller? Om man polisanmler en polisman så är de ju tvugna att göra en internutreding med åklagare.
Maria
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Ulwen tor sep 21, 2006 7:30 pm

Vet inte om man kan polisanmäla polisen, men man kan ju JO-anmäla dem, vilket jag tänker göra. När alla handlingar hamnar hos JO blir de dessutom offentlig handling och därmed kan jag väl knappast anklagas för förtal om jag tipsar tidningen om vilken handling de ska begära ut från JO.
Men stort tack för tipset! Har noterat namnet och ska leta upp hans mailadress! Tack!
Ulwen
Flitig postare
Flitig postare

JO anmäl och kontakta media

Inläggav Maria tor sep 21, 2006 8:10 pm

Det låter bra att göra på så vis för att verkligen deklarera att det inte är förtal du håller på med. Jag hoppas att du når framgång, och jag kan bara föreställa mig hur jobbigt det måste vara för dig.

Ett annat förslag är ju att du kanske kan göra en riktad förfrågan per brev till en advokatbyrå om möjligheterna till ett ömsesidigt utbyte utan kostnad, för som du skriver finns det nog en hel del journalistiskt och kommersiellt sprängstoff i din historia.
Maria
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Mange fre sep 22, 2006 1:54 am

Ulwen skrev:Men hon har ännu inte fyllt 18.

Då är hon ju inte myndig. I så fall kan väl föräldrarna bestämma att hon inte får träffa dig?
Mange
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Ibrahim fre sep 22, 2006 9:54 am

Mange skrev:
Ulwen skrev:Men hon har ännu inte fyllt 18.

Då är hon ju inte myndig. I så fall kan väl föräldrarna bestämma att hon inte får träffa dig?

Det är inte skäl till att mordhota, förtala OSV.

Kan man förbjuda inte myndiga barn att göra saker, det är väl knapast därför polisen är så flata.
M.V.H.

IBBE
Ibrahim
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Ulwen sön sep 24, 2006 12:47 pm

Hon är inte 18 nej, men från 15 är man "byxmyndig" och har rätt att själv välja både umgänge och pojkvän. Föräldrar har inte oinskränkt makt över en fast man är under 18. Man har rättigheter även som omyndig.
Ulwen
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Ulwen sön sep 24, 2006 12:50 pm

Förr kunde man "skriva till kungs" som man kallade det, för att be om hjälp eller begära dispans osv. Undrar nu vad motsvarigheten idag heter och vart man vänder sig.
Hypotetiskt problem - säg att jag och min flickvän vill gifta oss, hon är gravid men under 18 år. Jag är över 18. Hennes föräldrar vill dock inte ge sitt samtycke. Vart vänder vi oss i så fall för att få dispans? Vi vill gifta oss, hon under 18, föräldrarna vägrar. Vad gör vi? Vart vänder vi oss?
Problemet är egentligen inte så hypotetiskt, bortsett från att hon inte är gravid.
Tanken är att OM vi vore gifta och OM hon snabbt kunde bli skriven på min adress och jag tar över försörjningen, borde det inte vara så lätt för hennes föräldrar att göra något åt i efterhand. Om de skulle försöka hämta henne då borde det nästan räknas som kidnappning eller människorov, eller?
Ulwen
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Mange sön sep 24, 2006 2:13 pm

Ulwen skrev:Hennes föräldrar vill dock inte ge sitt samtycke. Vart vänder vi oss i så fall för att få dispans? Vi vill gifta oss, hon under 18, föräldrarna vägrar. Vad gör vi? Vart vänder vi oss?

Det är väl bara att vänta tills hon blir myndig. För övrigt tycker jag att det är helt rimligt att man som förälder inte vill gifta bort sitt barn som är under 18 år.
Mange
Flitig postare
Flitig postare

Nästa

Återgå till Övrigt