Hej,
Min pappa var diagnoserad med ALS for ett ar sedan, och har aven en godartad tumor. Dessutom han har varit svart deprimerad med sjalvmordstankar, och blivit behandlad for detta pa psychiatirsk vard. Strax efter att hans fru fick veta om hans tillstand tog hon honom till hans hemland och tog honom till notarie för att skriva över hans tillgångar till henne, ingenting till barnen (vi ar tva). Han var da inte alls kapabel att besluta om sina inkomster. Vi har nu advokat i hans hemland som jobbar hart med att fa detta testament ogiltigforklarat eftersom de tar utnyttjande av sjuk man. Det är illegalt eftersom han var sjuk då och inte kunde tänka klart. Det är principen som gör mig mest arg: hon kan inte gora så mot en sjuk man och vända ryggen till hans barn. Det viktigaste for henne borde vara hans hälsa, inte hans tillgångar. Hans fru ar uppenbart bara efter hans pengar och bryr sig inte alls om hans halsa.
Fragan ar vad vi kan gora I sverige ochhur kan vi fa en god man utsedd till min pappa? Han ar inte I sverige nu, men vi vill vara beredda da de kommer for ar orolig att hans fru kommer att salja deras bostadsratt och komma undan. Vi vill nu hindra henne från att utnyttja min pappas tillgångar I Sverige. Vi anser att han inte kan göra sina egna äffarer och beslut pga av han tillstånd.
En sak till, kan man tvinga nagon att fa hemsjukvard? Hans fru har sagt at thon kommer inte slappa nagon in till deras hem. Kan man gora sa med en person som har ALS?
Jag vill bara vara säker på att han får sin dagliga medicin och hjälp han behöver.
Sist jag pratade med honom forstod han kanppt vem jag var. Jag kan inte ringa honom ofta nu när han utomlands, och hans fru och jag talar inte alls med varandra nu. hoppas att de kommer tillbaka till Sverige snart. Ar orolig for honom dar, specellt som han kanske inte far den vard han behover dar.
PS. Ursakta att det saknas an massa å, ä och ö men sitter vid en dator som inte kan skriva dom sa maste pasta in dom….