You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer
You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer

Samboavtal vid bostadsrättsköp

Här diskuterar kan Du diskutera juridiska ämnen som berör familjen.

Samboavtal vid bostadsrättsköp

Inläggav rammah mån sep 11, 2006 2:17 pm

Hej!
Jag har köpt en bostadsrätt till mig och min sambo. Det är jag som står på kontraktet och jag som har betalat/lånat alla pengarna.

Har hon rätt till halva lägenheten om vi delar på oss? Behöver vi uprätta ett samboavtal så att lägenheten är min även om vi går skilda vägar?

Vore tacksam om någon kunde svara på min fråga.

Tack på förhand
//
Pierre
rammah

Inläggav Ibrahim mån sep 11, 2006 2:33 pm

Det beror på. Bodde ni separat innan du köpte lägenheten så borde det vara att anse att du bodde i den innan ni blev sambos och då har hon inte rätt till den.

Men om du köpte lägenheten och ni bodde sambos i annan lägenhet sedan tidigare så har den som bäst behöver lägenhet rätt till att bo kvar i den.

Likaså om ni har barn ihop, då har hon rätt att bo kvar i den om ni separerar och det är för barnets bästa.

Jag tycker ni oavsett ska upprätta ett samboavtal för att slippa strul om den dagen inträffar, oavsett om hon inte har rätt till den. Bättre att gardera dig, det tar inte mycket tid och är enkelt att göra ett samboavtal. Finns att köpa på den här sidan eller hos jurist.
M.V.H.

IBBE
Ibrahim
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav rammah mån sep 11, 2006 2:43 pm

Tackar för det snabba svaret!

Vi var sambos sen tidigare i en hyresrätt. Än så länge finns det inga barn med i bilden.

//
Pierre
rammah

Inläggav Ibrahim mån sep 11, 2006 3:56 pm

Ingen orsak,:lol:

Glöm inte att göra så att ni har var sitt ex av avtalet om ni väljer att skriva ett samboavtal.
M.V.H.

IBBE
Ibrahim
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Macke tis sep 11, 2007 8:22 pm

Dags att väcka den här tråden efter exakt ett år. ;)

Jag är i samma situation som den som startade tråden, dvs jag och min sambo kommer att flytta till en bostadsrätt där jag lägger hela kontantinsatsen och står för hela lånet själv. Lägenheten belånas till 95%.

Jag skulle vilja veta vad det innebär att inte skriva samboavtal i det här läget, dvs hur det sämsta tänkbara scenariot ser ut. Vi bortser från besittningsrätt, utan riktar in oss på pengarna istället.

Antag att det görs en bodelning i framtiden och att min sambo kräver sin del av lägenheten. Då börjar vi förstås med att sälja den och får förhoppningsvis viss vinst. Måste jag då betala halva försäljningsbeloppet till min sambo innan jag löser lånet, vilket i så fall skulle innebära att jag står utan lägenhet och med nästan halva lånet kvar? Eller börjar man alltid med att lösa lånet, även om det är mitt lån till 100%, och sedan delar på ev. vinst? I så fall skulle jag "bara" förlora halva kontantinsatsen och halva vinsten.

Om det är det sistnämnda alternativet som gäller så känns det inte som att samboavtal är så viktigt i det här fallet. Däremot skulle det förstås vara annorlunda om jag betalar lägenheten kontant med sparade medel istället för att ta ett stort lån, eftersom jag väl då skulle kunna förlora hälften av sparpengarna samt halva vinsten. Eller?

Det här känns som ganska grundläggande och enkla frågor, men jag har inte lyckats få något bra svar på annat håll.
Macke

Inläggav Ibrahim sön sep 16, 2007 11:58 am

Mycket symbolik i att väcka tråden efter exakt ett år och dessutom på ett så laddat och symboliskt datum ) ?!

Oftast gör man så här, eller det är ett sätt:

Bostaden värderar man till marknadspriset, eller det faktiskta priset om bostaden är såld. Därefter drar man av lånen
som belastar den samt den latenta skatteskulden och mäklararvodet/ett hypotetiskt mäklararvode. Summan av det tar man sedan och delar i två såtillvida man gör en hälftendelning av samboegendomen.

Om du vill att lägenheten inte ska vara med i en delning så borde du skriva ett samboavtal.
M.V.H.

IBBE
Ibrahim
Flitig postare
Flitig postare

Återgå till Familj