Dags att väcka den här tråden efter exakt ett år.
Jag är i samma situation som den som startade tråden, dvs jag och min sambo kommer att flytta till en bostadsrätt där jag lägger hela kontantinsatsen och står för hela lånet själv. Lägenheten belånas till 95%.
Jag skulle vilja veta vad det innebär att inte skriva samboavtal i det här läget, dvs hur det sämsta tänkbara scenariot ser ut. Vi bortser från besittningsrätt, utan riktar in oss på pengarna istället.
Antag att det görs en bodelning i framtiden och att min sambo kräver sin del av lägenheten. Då börjar vi förstås med att sälja den och får förhoppningsvis viss vinst. Måste jag då betala halva försäljningsbeloppet till min sambo
innan jag löser lånet, vilket i så fall skulle innebära att jag står utan lägenhet och med nästan halva lånet kvar? Eller börjar man alltid med att lösa lånet, även om det är mitt lån till 100%, och sedan delar på ev. vinst? I så fall skulle jag "bara" förlora halva kontantinsatsen och halva vinsten.
Om det är det sistnämnda alternativet som gäller så känns det inte som att samboavtal är så viktigt i det här fallet. Däremot skulle det förstås vara annorlunda om jag betalar lägenheten kontant med sparade medel istället för att ta ett stort lån, eftersom jag väl då skulle kunna förlora hälften av sparpengarna samt halva vinsten. Eller?
Det här känns som ganska grundläggande och enkla frågor, men jag har inte lyckats få något bra svar på annat håll.