Hej!
Här kommer en nytappning på en tidigare fråga som kanske var lite väl luddig.
Mina föräldrar vill nu skriva över gården på oss tre bröder så att vi ska stå som gemensam ägare, men jag befarar problem i framtiden bl.a. efter framtida ev. skilsmässor.
Jag, mina bröder och mina föräldrar önskan är att gården skall ligga i släktens ägo och ej styckas upp så länge det är möjligt. En risk är, som jag ser det, att om ägandet bara skrivs över utan vidare förbehåll att någon av oss bröder eller respektive bestämmer sig för att lösa ut sin del till marknadspris. Då står man där och har kanske inte råd och tvingas gå med på att hela gården säljs till någon annan(det värsta!).
Här kommer mina frågor betr. utformning av köpekontraktet. Är det möjligt att att skriva in följande?
1. Ägandet skall enbart ligga hos oss tre bröder men den andra parten(i någon av oss bröders resp. förhållanden) skall ej kunna göra anspråk på del av gården varken före eller efter en ev. skilsmässa?
Likt någon slags efterkonstruktion av äktenskapsförord.
2. Alla beslut gällande fastigheten efter mina föräldrars död beträffande ev. försäljning tex tomter, skog m.m. skall tas gemensamt men att så länge någon av föräldrarna lever så är det dom som skall stå för alla sådana beslut.
3. Om någon av oss tre ägare(efter föräldrarnas död) vill lösa ut sin del skall detta vara möjligt men att ersättningen skall bli den samma som rådande taxeringsvärde.