You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer
You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer

köpa hus av föräldrar

Här diskuterar kan Du diskutera juridiska ämnen som berör familjen.

köpa hus av föräldrar

Inläggav Mia tor apr 19, 2007 3:10 pm

Hej
Jag och min sambo står inför liknande situation. Vi ska troligtvis köpa hans mors hus. Även här finns en syster som är ointresserad av huset. Vi ska köpa det för marknadsvärde. Dock känns det som det kan bli en liten tvist här. En mäklare värderade det till 2,5 milj. Men hon vill ha 2,8milj. Antagligen rimligt på så sätt att hon kan få detta ur en budgivning, men ska hon vinna på sin son kan jag undra då... Men vi är i stockholm så det är möjligt att hon kan få 3milj och då är det ju 200 000 vi vinner på det. Invecklat helt enkelt.

Vårt stora problem är mera hur man gör med betalning/lån då jag kommer att få en stor vinst på min bostadsrätt och han inte har den förmånen. Jag kommer att kunna lägga ca 800 000 i kontant insatts, men inte han. Är detta ok, att jag då har betydligt mindre lån än honom osv... Sambos borde väl också gå till en jurist innan man tar stora lån tillsammans.

Anser ni i vårt fall att systern har rätt till ngt?
Vad finns för tips eller synpunkter på lån då man har olika förutsättningar?
Vill ju gärna få in min vinst i huset dels för att sänka vår månadskostnad, dels för att slippa skatten på vinsten.
Men halva huskostnaden blir mindre än vad jag totalt säljer min lägenhet för, men jag har ju lån på den också.

Jag är helförvirrad av detta läge, viktigt att allt blir rätt för alla inblandade, och jag har nog inga tips till dig som ställde frågan från början. Hur har det löst sig för er?
MVH Mia
Mia

jag såg ditt inlägg och hittade till hit tillslut.

Inläggav Flaggdorf tor apr 19, 2007 10:37 pm

Ja det är inte så lätt alla gånger att köpa hus av släktingar. Vi har nu bestämt oss för att köpa huset och vi får det för 1,1 milj. vilket är 200' under det som mäklaren tillslut värderade de till. Systern fick ingen kompensation men hon tillfrågades av föräldrarna om hon tyckte det var ok att vi fick köpa huset billigare än marknadsvärdet. Det blev alltså ingen arvsfråga i det här fallet. Att vi skulle vinna något på affären är ju bara rent hypotetiskt och beror på Om och När vi i så fall säljer huset i vår tur, och vi kan ju rent av förlora på det om marknadspriserna av någon anledning skulle falla här i regionen. När man inte bor i storstäderna är ju det fullt möjligt då det kan räcka med att samhällets största företag flyttas utomlands med hundratals arbetslösa som följd, vilket i sin tur drar ner efterfrågan på hus. Skulle systern i sådana fall fått pengar som kompensation hade det blivit en lite knepig situation.

Hur som helst så kommer jag aldrig mer att köpa hus av släkt eller vänner för även om vi löst detta den här gången så har det garanterat satt sina spår i våra relationer. Det har kommit fram sidor hos hennes föräldrar som varken jag eller hon sett förrut och det känns inte hel bra att veta att de helt obehindrat hellre betalar hundratusentals kronor i vinstskatt (de hade redan skjutit upp vinst en gång tidigare och fick inte göra detta pånytt) än tittar på en annan lösning som skulle gynna alla parter. Hur det än är har det nu blivit så att Vi löst Deras nya lån och betalt Deras vinstskatt när vi betalar det som de vill ha i betalning. De i sin tur fick huset av mormor så nu har de ett helt obelånat hus tack vare oss...

När det gäller er situation så skulle jag nog ta hjälp av en jurist för att avgöra hur ni ska göra. Eventuellt kan du ju sätta in din vinst som kontantinsats, men att ni skriver någon form av avtal kring hur detta ska hanteras vid en eventuell framtida försäljning. Hur som helst vinner du ju en del själv i dagsläget på att slippa betala vinstskatten, och ni får mindre gemensamma lån och därmed en lägre månadskostnad, men någongång så ska ju vinstskatten betalas eftersom du bara valt att skjuta upp din vinstskatt när du satt in den i ditt nya boende.

När det gäller hans syster så tycker jag (baserat på vår situation) inte att hon ska ha någon kompensation eftersom hon inte är intresserad av huset.

Om vore förälder i ett sånt här fall och ville att alla skulle vinna på försäljningen så skulle jag sälja till högsta möjliga marknadspris och dela upp vinsten mellan mig själv och mina barn. På så vis slipper man allt krångel om vem som har vunnit mest på affären och jag skulle slippa visa mitt "rätta ansikte" för mina barn. Men det är jag det, och det säger jag nu efter att jag själv varit en del i en sån här affär men det är nog en förenkling av verkligheten som kanske inte fungerar så bra som jag tror. Hur som helst så hoppas jag att det löser sig bra för er och att ni blir nöjda med erat val. Lycka till :D
Flaggdorf

Inläggav Mia fre apr 20, 2007 8:18 am

Tack för det mkt bra svaret.

Känns på ngt sätt bra att man inte är ensam om sina problem. min stora fasa är att jag ska få sämre bild av svärmor eller tvärtom, hon av mig.

Vi ska hoppas allt löser sig för oss också
Tack Igen /Mia
Mia

Återgå till Familj