Ja det är inte så lätt alla gånger att köpa hus av släktingar. Vi har nu bestämt oss för att köpa huset och vi får det för 1,1 milj. vilket är 200' under det som mäklaren tillslut värderade de till. Systern fick ingen kompensation men hon tillfrågades av föräldrarna om hon tyckte det var ok att vi fick köpa huset billigare än marknadsvärdet. Det blev alltså ingen arvsfråga i det här fallet. Att vi skulle vinna något på affären är ju bara rent hypotetiskt och beror på Om och När vi i så fall säljer huset i vår tur, och vi kan ju rent av förlora på det om marknadspriserna av någon anledning skulle falla här i regionen. När man inte bor i storstäderna är ju det fullt möjligt då det kan räcka med att samhällets största företag flyttas utomlands med hundratals arbetslösa som följd, vilket i sin tur drar ner efterfrågan på hus. Skulle systern i sådana fall fått pengar som kompensation hade det blivit en lite knepig situation.
Hur som helst så kommer jag aldrig mer att köpa hus av släkt eller vänner för även om vi löst detta den här gången så har det garanterat satt sina spår i våra relationer. Det har kommit fram sidor hos hennes föräldrar som varken jag eller hon sett förrut och det känns inte hel bra att veta att de helt obehindrat hellre betalar hundratusentals kronor i vinstskatt (de hade redan skjutit upp vinst en gång tidigare och fick inte göra detta pånytt) än tittar på en annan lösning som skulle gynna alla parter. Hur det än är har det nu blivit så att Vi löst Deras nya lån och betalt Deras vinstskatt när vi betalar det som de vill ha i betalning. De i sin tur fick huset av mormor så nu har de ett helt obelånat hus tack vare oss...
När det gäller er situation så skulle jag nog ta hjälp av en jurist för att avgöra hur ni ska göra. Eventuellt kan du ju sätta in din vinst som kontantinsats, men att ni skriver någon form av avtal kring hur detta ska hanteras vid en eventuell framtida försäljning. Hur som helst vinner du ju en del själv i dagsläget på att slippa betala vinstskatten, och ni får mindre gemensamma lån och därmed en lägre månadskostnad, men någongång så ska ju vinstskatten betalas eftersom du bara valt att skjuta upp din vinstskatt när du satt in den i ditt nya boende.
När det gäller hans syster så tycker jag (baserat på vår situation) inte att hon ska ha någon kompensation eftersom hon inte är intresserad av huset.
Om vore förälder i ett sånt här fall och ville att alla skulle vinna på försäljningen så skulle jag sälja till högsta möjliga marknadspris och dela upp vinsten mellan mig själv och mina barn. På så vis slipper man allt krångel om vem som har vunnit mest på affären och jag skulle slippa visa mitt "rätta ansikte" för mina barn. Men det är jag det, och det säger jag nu efter att jag själv varit en del i en sån här affär men det är nog en förenkling av verkligheten som kanske inte fungerar så bra som jag tror. Hur som helst så hoppas jag att det löser sig bra för er och att ni blir nöjda med erat val. Lycka till