You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer
You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer

Killen VILL ha vårdnaden, tjejen vägrar?

Här diskuterar kan Du diskutera juridiska ämnen som berör familjen.

Killen VILL ha vårdnaden, tjejen vägrar?

Inläggav vattenpolo tor feb 18, 2010 9:53 pm

Jo, det är så att jag har en killkompis som har ett stort problem när det gäller vårdnaden av sitt nyfödda barn.

Historien är denna:
Han var tillsammans med en tjej i ca 10 månader fram tills i maj 2009. Förhållandet var stormigt från början o tillslut höll det inte längre. Tjejen ifråga sa till honom att hon åt p-piller vilket han naturligtvis trodde på. Varför skulle han misstro? Man vill ju gärna kunna lita på den man är tillsammans med. Det har kommit fram i efterhand att hon slutade med p-piller ett tag innan utan att säga något till honom.

Efter att det tagit slut får hon reda på att hon är gravid. Detta var ca 3 v efter att det tagit slut o hon var då i ca 5:e v. Han ville då att hon skulle göra abort eftersom det inte var den mest ideala situationen att skaffa familj i o hon tvekade då inför beslutet. Veckorna gick o dom bråkade o var sams om detta om vartannat o tillslut bestämde hon sig ändå för att behålla barnet. Han var motsrävig o ifrågasättande i början o sa att han inte ville ha barnet (såklart) o gjorde allt för att hon skulle ändra sig men icke.

Hon träffar sen en ny kille under sommaren o denna kille är hon fortfarande tillsammans med.

Barnet kom i dec 2009 o är således ca 2 mån gammalt nu.

Hon skrev "fader okänd" i alla papper efter födseln o min kompis ringde upp socialen både i sin egen stad o i hennes o berättade så mkt han kunde om fallet o talade om att han var pappan o bad dom kolla upp det. Det är dom ju skyldiga att göra.

Nu har hon gått med på att låta göra faderskapstest på min vän så om ca 2 v kommer svaret vilket kommer att visa att han är pappan till barnet.

Nu till problemet. Han vill stå med som vårdnadshavare o ha rätt att besluta om barnet men hon tokvägrar. Hon kan tänka sig att gå med på att han kan få umgängesrätt men inte delad vårdnad.

Min fråga är: Vad är chanserna till att han kan få vårdnad också? Och om han inte får det, vad skulle isåfall anl. vara? Han har inget brottsligt förflutet utan är en lugnt kille med ordnad ekonomi. Han vill ju samarbeta med henne o inte vara osams med hon vägrar att ens prata med honom o hävdar att "han ju inte ville ha barnet från första början. Varför ska han helt plötsligt bry sig nu?" Men det ska väl inte ha nån betydelse?? Han tänkte ju på barnets bästa.
Hon vill ju nu ha sin lilla familj med den nya killen o inte blanda in den biologiska pappan för mkt vilket jag kan tycka är jävligt orättvist mot min vän som faktiskt vill ta hand om sin son o ta ansvar.

Hur brukar rätten döma i dessa fall? Är det mamman som har starkast talan eller dömer dom till lika favör för båda?
vattenpolo

Re: Killen VILL ha vårdnaden, tjejen vägrar?

Inläggav vattenpolo sön mar 07, 2010 12:08 pm

Puffar tråden för att se om det finns någon som har nåt svar???
vattenpolo

Återgå till Familj