Hej!
Såhär är situationen:
Min flickvän har sedan sensommaren arbetat kvällar och nätter på en bar i stan, där hon både serverar bord och står i baren. Hennes arbetstider har varit:
Onsdag & Torsdag: 1600 eller 1700 till 0100 ( 9 eller 8 timmar arbetstid )
Fredag & Lördag: 1600 eller 1700 till 0430 ( 11.5 eller 12.5 timmar arbetstid )
Hon har så vitt jag vet jobbat för runt 75 - 80 kr i timmen och får ingen OB alls. Hon är heller inte med i något fack som jag vet, så jag utgår ifrån att hon inte är det.
Detta är vad jag har hört av min flickvän och vad jag kommer utgå ifrån har hänt:
I lördags kom det sent på kvällen/natten in en kund, kunden är kompis med ägaren och jobbar som servitör på en närliggande resturang. Kunden börjar bete sig illa, tar henne hårt ovanför handleden och vrider lite, hur lite eller mycket vet jag inte. Detta är i vilket fall mycket obehagligt. Inte så många sekunder efter försöker han medan han håller i hennes arm eller hand föra den ner mot hans byxor.
Varken ägaren eller vakterna ingriper, har även för mig att arbetsgivaren log under tiden då detta hände eller efter.
Det är inte första gången det hänt obehagligheter på baren mot de anställda servitriserna.
De anställda får extremt lite eller ingen tid alls att äta, dricka eller gå på toaletten under arbetstid, de står nästan hela passen också. Detta gäller även fredagar och lördagar då arbetspassen blir väldigt långa.
Frågor:
- Kan arbetsgivaren straffas på något sätt genom att inte låta de ha pauser under arbetstiden?
- Kan arbetsgivaren straffas på något sätt att inte betala OB när det blir sent?
- Kan arbetsgivaren straffas på något sätt genom att låta de arbeta så långa pass?
- Kan arbetsgivaren straffas på något sätt genom att han eller vakterna inte ingriper vid ofredanden mot personalen?
- Kan den som ofredade anmälas, och i så fall för vad?
- Kan jag som endast hört om all skit som pågått anmäla detta eller kommer det inte ens tas upp?
- Kan endast flickvännen, dvs servitrisen, anmäla vad som pågår?
Frågor inom ett annat område:
- Vad är rätt säkra sätt att förlora sitt sprittillstånd på? Servering till minderåriga, skattebrott/fiffel, något mer?!
- Hur måste redovisning för spritinköp se ut?
- Finns det något/någon ägaren inte får handla sprit ifrån?
- Måste spriten inhandlas i Sverige?
Är evigt tacksam för hjälp och svar, hoppas ni kan!
Vänliga Hälsningar
Henry Ericsson