Jag har ett rätt stort problem just nu i mitt liv; jag har blivit av med körkortet. Det är dessutom min andra gång som detta hänt. Innan ni dömer så ska jag förklara och sedan ställa min fråga, kanske någon kan hjälpa mig!
Första gången jag blev av med körkortet, för 5 år sedan, så försökte jag fly från en plats där jag kände mig hotad till livet. Länsrätten tyckte inte att jag hade tillräckligt med "mildrigande omständigheter" och bevis så jag blev av med lappen i 12 månader för grov rattfylla. Jag var mest glad att jag klarat mig ur situationen då när jag flydde från platsen. Jag bet i det sura äpplet och fick 12 månader indraget körkort på 0.92 mg/l. Sonen bodde hemma då med körkortet så han hjälpte till mycket; som att köra till affären, jobbet, träningar osv. så det gick smidigt ändå!
Denna gång (för 8 månader sen) så var det faktiskt ren otur + saknad av försiktighet. Jag var på en fest, sov av mig ruset (10 - 12 timmar) och åkte sedan hem. Det var flera från festen som satte sig och åkte hem till sina respektive städer, jag fastnade i en kontroll och jag tänkte inte för en sekund att det skulle vara någon fara, men så pep mätaren; ÖVER gränsen för grov rattfylla!! Något stämde inte tyckte jag..efter många samtal med polisen på telefon så kom det fram att alkoholmätaren var trasig, så inte bara jag, utan många andra i Stockholm, åkte på samma fel. Efter 2 veckor åkte jag ner från grov rattfylla till rattfylla pga. tekniska fel på mätaren. Det innebär att officiellt så blåste jag 0.42 mg/l (nästan hälften från första gången) men tycker fortfarande att det låter mycket. Jag fick böter och 15 månader indraget körkort!! Dem sa att dem sänkte från 18m till 15m .. men 15 månader är lite väl och ta i tycker jag!
Jag har överklagat 2 ggr nu och har en sista chans att göra det och få det upp till kammarrätten. Jag tycker inte det är rättvisst att det skulle hamna på 15 månader på bakiskörning men dem dömmer tydligen mig hårt pga. att jag tidigare haft en grov rattfylla. Det är även väldigt suspekt när man får läsa i tidningar och rapporter om alkomätarna, i Stockholm, som var trasiga. Hur ska man våga tro på något nu? Detta har påverkat hela mitt liv och min familj. Jag har förlorat jobbet pga. att jag inte har körkort (mitt jobb kräver körkort), ingen hemma som har körkort nu. Jag får inga långvariga nya jobb för alla kräver körkort, vi har hamnat i en ekonomisk kris pga. detta och familjestämningen är inte den bästa.
Jag skulle vilja utdela ett pris till den person som kan hjälpa mig i denna fråga och möjligtvis erbjuda egna erfarenheter, lagar, och helst av allt: tidigare fall som kan hjälpa mig på traven. Kanske någon Jurist som vågar på sig fallet och vill hjälpa till? Bara jag kan få tillbaka körkortet inom 12 månader och slippa göra om allt igen så är jag nöjd!
PS: Skalan på http://www.trafikjuristen.se/korkorting ... lelse2.htm säger ju att jag borde hamnat på 8 - 12 månader, varför är det sån skillnad hos mig?
Mvh,
FastDevil