Fråga:
Hej,
Jag har ett par frågor rörande Samboavtalet. Anledningen till att vi ska skriva ett samboavtal är en hyresrätt (i mitt namn) som ska ombildas till bostadsrätt (som jag har tagit lån för själv).
- 1. Vilken information om bostadsrätten ska finnas med på avtalet, t ex namnet på bostadsrättsföreningen, lägenhetsnummer, inflyttningsdatum osv, förrutom givetvis adressen?
- 2. Ska det också stå i avtalet vem som äger (dvs har betalt) bostadsrätten? Var skrivs det?
Tack för hjälpen! /Niklas
Svar:
Med samboegendom avses endast bostad och bohag som är införskaffat för gemensamt brukande. Avgörande är om egendomen anskaffats i syfte att Ni gemensamt, som sambor, skall bebo bostaden. Jag utgår dock från att bostaden införskaffats för Ert samboende, då det av frågan framgår att det är aktuellt att upprätta samboavtal.
Ett samboavtal innehåller vanligtvis en bestämmelse om att de regler avseende bodelning, som finns i Sambolagen (SamboL), inte skall äga tillämplighet vid eventuellt upplösande av samboförhållandet.
Mycket riktigt kan ett sådant också ge uttryck för att specifikt angiven egendom ej skall ingå i en bodelning.
Det viktigaste i sammanhanget är att det klart framgår vilken egendom det är som skall vara undantagen vid eventuell framtida bodelning.
Det är bra att uttrycka sig tydligt beträffande reglering av detta slag, och de uppgifter Du uppräknar i Din fråga anser jag med fördel kunna intas i samboavtalet.
Det viktiga är inte var uppgifterna skrivs (placering, ordning etc.), utan det primära i sammanhanget är att de framgår av samboavtalet.
Tänk på att dokumentet skall undertecknas av både Dig och Din sambo.
Nödvändigt att påpeka är dock att det finns en regel i 22§ SamboL, vari stadgas att även om en bostad undantagits bodelning genom ett samboavtal, kan en sambo vid särskilda skäl äga rätt att överta denna.
Notera att regleringen är tvingande.
För överförande av bostadsrätten till den sambo som inte innehar denna, krävs att sambon bäst behöver bostaden och att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt inte kan anses oskäligt. Övertaganderätten förutsätter emellertid att de samboende har barn tillsammans.
I 22§ 2 meningen SamboL, finns ett tilläggsvillkor för det fall att samborna inte har eller har haft barn tillsammans. Detta uttrycker att det för övertagande av bostaden fordras synnerliga skäl.
Förutformat samboavtal finner Du här, på Juridikfokus, under funktionen ”Blanketter”.
Länk:
-Sambotlagen