You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer
You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer

Samboavtal - Sambo ej ärva landställe

Här kan du ställa frågor om våra blanketter och avtal vi har till försäljning. Det kan ta upp till 3-5 dagar innan vår Jurist har möjlighet att svara.

Samboavtal - Sambo ej ärva landställe

Inläggav Juristen ons nov 15, 2006 11:56 pm

FRÅGA
Min far är idag samboende med en kvinna i en bostadsrättslägenhet som de funderar på att sälja för att flytta till vårt landställe. Det är endast min far som äger detta, han har ärvt det av sina föräldrar.

Min fråga är nu hur man kan undvika att hans sambo
ärver honom (landstället) om något skulle hända min far? min fars sambo har barn sedan tidigare (inga gemensamma) som inte ska ha någonting med vårt landställe att göra. Meningen är dock inte att min fars sambo ska riskera att hamna utan någon form av ersättning (de har sålt sin gemensamt ägda bostadsrätt). har ni något förslag på vilket typ av avtal som ska upprättas och vad är viktigt att skriva in där? tack på förhand!

SVAR
Sambor ärver inte varandra; för att göra det måste testamente upprättas till förmån för den andre sambon.

Med samboegendom avses endast bostad och bohag som är införskaffat för gemensamt brukande. Avgörande när det gäller bostad är om egendomen anskaffats i syfte att bebos gemensamt av samborna.
Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas ej egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål, enligt 7§ SamboL. Det tycks vara som så, att din fars och hans sambos avsikt är att nu bebo lantstället mer permanent. Kvarstår gör dock frågan om fastigheten införts i samboförhållandet för gemensamt brukande, vilket jag dessvärre inte med säkerhet kan utläsa av Din fråga.

Det kan tolkas som att Din far erhöll fastigheten långt innan samborelationen uppkom. Är så fallet, kommer den inte ingå i en eventuell bodelning.
Ärvde Din far fastigheten genom ett testamente, vari villkorades att egendomen skall betraktas som mottagaren enskilda är den också till följd av detta direkt undantagen bodelning, enligt 4§ 3 punkten SamboL.

Skulle det vara som så, att fastigheten dock utgör samboegendom eller kan uppfattas som ett gränsfall till att utgöra detta, kan Din far och hans sambo upprätta ett så kallat samboavtal där de anger att fastigheten ej skall ingå vid eventuell framtida bodelning.

I ett samboavtal är det viktigt att det klart framgår vilken egendom det är som skall vara undantagen vid bodelning.
Det är bra att uttrycka sig tydligt beträffande reglering av detta slag, och de uppgifter som bland annat kan inkluderas är fastighetsbeteckningen, adressen och vem den tillhör. Man torde med fördel också kunna uppge hur man erhållit denna, exempelvis genom arv, och tiden för detta.

Notera att båda parter skall underteckna samboavtalet.

Förutformat samboavtal finner Du här, på Juridikfokus, under funktionen ”Blanketter” eller länken nedan.

Länkar:
-Våra blanketter
-Sambolagen
Vänligen,

Juridikfokus jurist
Juristen
Flitig postare
Flitig postare

Återgå till Våra blanketter och avtal