FRÅGA
Alla era blanketter vad det gäller andrahandsuthyrning reglerar endast hyres & bostadsrätter men säger inget om villor. jag skall hyra ut min villa och
folk säger att jag bör beakta \"besittningsskyddet\" óch att man bör hämta någon lapp på skattemyndigheten..vad är det för något som jag behöver tänka på när jag hyr ut villan och vilken av era blanketter kan jag använda mig
av?? hälsar/undrar
johan
SVAR
Hyr Du ut ett småhus som är en privatbostad i Sverige, skall Du ta upp inkomsten av denna i inkomstslaget kapital. Beskattningen av hyran sker för det år hyran betalades till Dig. När Du deklarerar hyresinkomst skall Du använda hjälpblankett K3. Den finns att ladda ned från Skatteverkets hemsida (se länk nedan). Med denna räknar Du ut resultatet av uthyrningen, för att sedan uppge överskottet under "inkomst av kapital", i Din deklaration.
Notera att Du vid deklaration har rätt till ett avdrag om 4000 kronor vid uthyrning av privatbostadsfastighet samt ytterligare ett avdrag om 20% av den hyra Du erhållit, i enlighet med 42 kap. 30§ 2 stycket och 31§ Inkomstskattelagen. Ränteutgifter gör Du avdrag för separat, inte på blankett K3.
Beträffande besittningsskyddet vid uthyrning av villa, gäller andra regler än då man hyr ut en lägenhet. Besittningsskyddet inträder redan första dagen när villa uthyrs, eftersom det då räknas som förhandsuthyrning.
Detta skydd för hyresgästen kan dock avtalas bort genom en överenskommelse mellan Dig och hyresgästen. Blankett för detta finns på Hyresnämndens hemsida (se länk nedan). Vanligtvis krävs Hyresnämndens godkännande för att avtala bort besittningsskyddet, men är giltigt utan detta om det gäller ett en- eller tvåfamiljshus som ej ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet och den som hyr ut huset skall bosätta sig där eller överlåta huset. Det överenskomna avståendet från besittningsskyddet får inte heller överstiga en period om högst 4 år från tillträdesdagen.
Det andrahandskontrakt som i dagsläget finns att ladda ned från Juridikfokus avser, som Du skriver, uthyrning av hyres- och bostadsrätt. För andrahandsavtal i vilket uthyrningsobjektet inte är specificerat på detta sätt, hänvisar jag Dig till en bokhandel. De flesta av dem säljer standardmallar där Du själv fyller i vad kontraktet avser för slags bostadstyp.
Du undrar i Din fråga vad Du bör tänka på vid uthyrning av villan. Det finns en del, men bland det viktigaste att nämna i sammanhanget är:
- att Du skriver kontrakt med hyresgästen,
- om inventarier finns i bostaden när Du hyr ut den bör Du upprätta en lista i två likadana exemplar över dessa (ett exemplar till Dig och ett till hyresgästen, skall undertecknas av er båda) och bifoga till kontraktet,
- beträffande hemförsäkring bör Du kontrollera med Ditt försäkringsbolag vad som gäller vid uthyrning,
- besluta Dig för huruvida kostnader avseende exempelvis el, vatten och telefon skall ingå i hyresavgiften eller om Du skall avsluta abonnemangen för att låta hyresgästen teckna sig på dessa.
Länkar:
-Avstående av besittningsskydd
-Inkomstskattelagen
-Blankett K3, Skatteverket