You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer
You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer

Testamente

Här kan du diskutera juridiska frågor.

Testamente

Inläggav bewa mån okt 02, 2006 1:53 pm

Vi är 2 killar som gifte oss i maj.
Han har sedan tidigare 3 barn.
Hur skriver man ett testamente som gör att mina syskon inte får ärva mig (mina föräldrar är döda) utan min man alltid skall ärva mig.

Hälsningar/Benght
bewa

Inläggav Maria mån okt 02, 2006 5:01 pm

De enda du inte kan testamentera bort är dina bröstarvingar, alltså äkta el adopterade barn till dig. Du kan således skriva att din man ärver dig(om det inte är som så att ni redan är registrerade som partners, för då har in samma rätsliga ställäning som om ni vore gifta). Ladda ner testamente från internet(förslagsvis denna sida) så finns instruktioner för hur du fyller i.

Läs i guiden i vardagsjuridik här på sidan om arv och testamente, där står en del nyttigheter.
Maria
Flitig postare
Flitig postare

Re: Testamente

Inläggav Mantus fre dec 08, 2006 8:26 pm

bewa skrev:Vi är 2 killar som gifte oss i maj.
Han har sedan tidigare 3 barn.
Hur skriver man ett testamente som gör att mina syskon inte får ärva mig (mina föräldrar är döda) utan min man alltid skall ärva mig.

Hälsningar/Benght

Han ärver dig automatiskt i och med att ni verkar vara registrerade partners.

Se 3:1 Lag om registrerat partnerskap (partnerskapslagen och 3:1 Ärvdabalken. I 3:1 partnerskapslagen stadgas det att registrerat partnerskap skall ha samma rättsverkningar som äktenskap förutom i vissa undantag. 3:1 ärvdabalken säger att makar ärver varandra.
Mantus

Re: Testamente

Inläggav lily mån mar 30, 2009 9:17 am

Your wealth, fame and temporal power will shrivel to irrelevance. It will not matter what you owned or what you were owed.
Your grudges, resentments, frustrations, and jealousies will finally disappear.
So, too, your hopes, ambitions, plans, and to-do lists will all expire. The wins and losses that once seemed so important
will fade away.
It won't matter where you came from, or on what side of the tracks you lived.
It won't matter whether you were beautiful or brilliant. Your gender, skin color, ethnicity will be irrelevant.
(wow power leveling,)
So what will matter? How will the value of your days be measured?
What will matter is not what you bought, but what you built; not what you got, but what you gave.
What will matter is not your success, but your significance.
What will matter is not what you learned, but what you taught.
What will matter is every act of integrity, compassion, courage and sacrifice that enriched, empowered or encouraged others
to emulate your example.
What will matter is not your competence, but your character.
What will matter is not how many people you knew, but how many will feel a lasting loss when you're gone.
(world of warcraft power leveling,)
What will matter is not your memories, but the memories of those who loved you.
What will matter is how long you will be remembered, by whom and for what.
Living a life that matters doesn't happen by accident.
It's not a matter of circumstance but of choice.
Choose to live a life that matters.
lily
Flitig postare
Flitig postare

Återgå till Allmän juridik