Hejsan. Jag har lite funderingar om telefonavlyssning i Sverige och juridiken kring detta.
Jag är inte jurist så ni får ha överseende med om en del saker jag frågar om förefaller självklara eller om jag använder vissa termer på ett felaktigt vis.
Men när polisen får tillstånd att avlyssna en mobiltelefon (ett tillstånd som de får av tingsrätten?) så gäller det tillståndet (ofta) mobilens IMEI-nummer vilket innebär att byte av simkort inte påverkar vare sig möjligheten eller rätten till att fortsätta avlyssningen.
Men ett avlyssningstillstånd har väl förmodligen en bortre parantes tidsmässigt varpå det måste förnyas? Låt oss säga att det måste ske en gång per månad. Om telefonen i det läget bytt ägare, från en HA-medlem till en 20-årig tjej som jobbar inom hemvården så lär väl knappast ett förnyat tillstånd utfärdas?
Men har polisen några skyldigheter att upplysa tingsrätten om att ett ägarbyte skett? Alltså vad behöver de egentligen tala om för tingsrätten när de ansöker om förnyat tillstånd?
Och om det visar sig att telefonen faktiskt gått från en kriminell till en helt vanlig svensson - hur länge får avlyssningsmaterialet sparas. Om vi säger att de har en halv månads avlyssningsmaterial från en HA-medlem och lika mycket från hemtjänsttjejen och de finner inget som knyter HA-medlemen till något kriminellt i det läget - måste då avlyssningsmaterialet förstöras?
Om det är så, finns det någon del av materialet som får sparas, t.ex. IMEI-nummer.
Sen har jag hört att polisen inte behöver meddela folk att de faktiskt varit avlyssnade. Om vi i mitt hyptetiska exempel säger att polisen inte får fortsätta avlyssna HA-killen eftersom en helt oskyldig tjej var den som blev avlyssnad de sista fjorton dagar och förundersökningen mot honom läggs ner - behöver inte polisen säga någonting till honom om det då? Och ännu viktigare, behöver de inte upplysa tjejen som numera har mobilen att hon faktiskt blivit avlyssnad?
Finns det någon parlamentarisk insyn kring hur eventuella lagar och regler efterföljs?
Det är förmodligen för att jag är lekman som lagar och regler kring avlyssning är lite svåra att få grepp om?
Men jag hoppas att någon orkar/kan ta sig tid att kasta lite ljus över allt detta.
Mvh, Flytande_argot