You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer
You need flash plug-in to view this page, dowload latest version here http://www.macromedia.com/go/getflashplayer

Skuld mellan privatpersoner.

Här kan du diskutera juridiska frågor.

Skuld mellan privatpersoner.

Inläggav nuno ons okt 04, 2006 12:42 pm

Hur gör man för att kräva åter en skuld av en privatperson då denna ej betalt tillbaks inom den tid som står skrivet i det skuldavtal (revers) som upprättades i samband med lånet. Ingen stor summa (<10000).
Det har gått åtskilliga år utan att skulden återbetalats.
Vilka sätt finns för att återkräva pengarna? Hur går man tillväga? Är kostnaderna högre än det man får åter, eller är det upp till den andra parten att stå för ev. kostnader? Eller måste man helt enkelt vänta på att personen avlider och att man själv överlever denna....? Det lär förhoppningsvis vara 50 år tills dess :wink: . Skämt åsido, hur går man tillväga?

/Nuno
nuno
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Stickan i fickan ons okt 04, 2006 6:29 pm

Har du skulden på papper?

Jag rekommenderar att du använder dig av kronofogden och adär ansöker om ett betalningsföreläggande. Om den som har skulden inte betalar får den betalningsanmärkning. Om den hävdar att inte har skuld går ärendet vidare till tingsrätten.

Om du vill kolla om den som har skulden har andra skulder hos kronofogden kan du ringa kundtjänst 0771 737300, där får du reda på sådant gratis och att du kan vara anonym.
Stickan i fickan
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Ibrahim ons okt 04, 2006 10:06 pm

Ja kronofogden är bättre än ett inkassoföretag. Jag är inte helt 100 på att man kan vända sig dit med privata skulder, men jag tror det, någon som vet? Du kan kräva både ränta och extra kostnader. 300 kr kostar det, men det tror jag den som är skyldig får betala om det visar sig så.

Men

En ansökan till kronofogden måste innehålla
-Uppgifter om parterna
-Yrkandet
-Yrkat kapitalbelopp
-Grund för yrkandet
-Ev yrkande på ränta
-Kostander
M.V.H.

IBBE
Ibrahim
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav nuno tor okt 05, 2006 8:57 am

Har skulden på papper, dock är det skrivet av mig utan som helst juridiska kunskaper. Det står "skuldavtal" hur mycket skulden gäller, när den skulle ha varit betald. Namn och personnummer på berörda parter. Upprättades i 2 exemplar som skrevs under av båda parter. Vi tog varsitt exemplar av detta.

Har nu sett när jag och min sambo flyttade ihop och jag gick in med en större summa pengar i boendet att en revers som det egentligen heter ser annorlunda ut och att det endast är jag som har ett exemplar av denna.

Vet inte om detta är av betydelse att det avtal vi uprättade inte ser ut som en "standard revers" och att den upprättades i två exemplar?
nuno
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Johan tor okt 05, 2006 11:39 am

Du kan hos kronofogden fylla i den här blanketten om betalningsföreläggande.

Då går ett skritligt sådant ut från kronofogden till den som har skulden. Detta sker omgående efter att anmälan hos kronofogden fått in ansökan Denne får då skriva under delgivningen och erkänna eller bestrida. Om den som har skulden inte skriver under delginvingen skickas påminnelse ut och därefter åker en delgivningsman dit för att fastställa delgivningen.

Jag tror man borde bli rätt skraj om man får en sådan här delgivning. Annars får hon ju betalningsanmärkningar.

Även muntliga skulder går att lösa på detta vis. Det är om skuldtagaren bestrider det kan bli svårare att i rätten hävda att en skuld finns. Dina papper räcker nog helt klart såtillvida den som har skulden var frisk/medveten om att den skrev under pappret. Något formellt juridiskt papper behövs således inte.
Johan

Inläggav Stickan i fickan tor okt 05, 2006 3:42 pm

nuno skrev:Har skulden på papper, dock är det skrivet av mig utan som helst juridiska kunskaper. Det står "skuldavtal" hur mycket skulden gäller, när den skulle ha varit betald. Namn och personnummer på berörda parter. Upprättades i 2 exemplar som skrevs under av båda parter. Vi tog varsitt exemplar av detta.

Har nu sett när jag och min sambo flyttade ihop och jag gick in med en större summa pengar i boendet att en revers som det egentligen heter ser annorlunda ut och att det endast är jag som har ett exemplar av denna.

Vet inte om detta är av betydelse att det avtal vi uprättade inte ser ut som en "standard revers" och att den upprättades i två exemplar?

Återkom med resultat. Att skicka kronofogden på folk är alltid roligt eftersom de tycker det är hårt. Jag gör det med alla som har skulder till mig. Hitintills är det bara en som inte betalt. Bättre och billigare än inkasso!
Stickan i fickan
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav nuno tor okt 05, 2006 6:20 pm

Stickan, är detta privatskulder vi pratar om eller är det du som företagare?
Vad händer om personen inte betalar?
Ringde och pratade med fogden om saken, och där fanns personen figurerande i ett antal fall hos dem, vet dock inte om detta innebär att personen fått en betalningsanmärkning eller inte. Detta får man väl först efter det att man inte betalat enligt betalningsföreläggandet, eller?
nuno
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Stickan i fickan tor okt 05, 2006 6:39 pm

nuno skrev:Stickan, är detta privatskulder vi pratar om eller är det du som företagare?
Vad händer om personen inte betalar?
Ringde och pratade med fogden om saken, och där fanns personen figurerande i ett antal fall hos dem, vet dock inte om detta innebär att personen fått en betalningsanmärkning eller inte. Detta får man väl först efter det att man inte betalat enligt betalningsföreläggandet, eller?

Det är privatskulder, med åren har det blivit en del och märkliga vänner som kommit och gått.

Om det är som så att personen har skulder till staten så går de före skulder till privatperson. Dock så blir ju fallet mer prio för dem om det kommer in fler anmälningar mot en sådan.

Nej du kan få reda på om personer har betalningsanmärkningar.
Stickan i fickan
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Stickan i fickan tor okt 05, 2006 6:49 pm

Och om personen inte betalar så går saken vidare till indrivning. För det så tor jag man får betala 500 el 1000 kr extra.
Stickan i fickan
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Stickan i fickan lör okt 21, 2006 1:06 pm

Nuno!

Hur har det gått, har du skickat fogden? Jag tror det finns ett allmänt intresse i att höra fortsättningen.
Stickan i fickan
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav nuno tis okt 24, 2006 8:59 am

Nej Stickan, har inte skickat in ännu. Jag går och våndas över det istället. Försöker att ge personen en chans till att betala (fast det inte skett på 3 år...).
Vet inte om jag är för mjäkig, men det är ett stort steg för mig att använda mig av fogden. Jag antar att det är där allt kommer att sluta inom en snar framtid. Jag vet att personen har problem på flera fronter så det lär inte gå fortare.
Kan passa på att ställa fårgan igen som jag inte riktigt fick svar på. Om fogden kommer fram till beslutet betalningsföreläggande, innbär detta att personen automatiskt får en betalningsanmärkning eller klarar man sig om man betalar inom en viss tid (tiden för överklagande)?

Jag förstår ditt intresse, hör av mig om det sker någon förändring.
nuno
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Stickan i fickan tis okt 24, 2006 10:33 pm

Jag förstår dina våndor, jag var likadan förr, du har väl redan gjort allt du kan så lycka till! Alternativet är väl kriminell indrivning, men det är ju lite vanskligt.

Det innebär att den personen får en betalningsanmärkning om personen inte betalar efter uppmärksammande från fogden. Svaret är alltså ja om det går till betalningsföreläggande!
Stickan i fickan
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav nuno ons dec 13, 2006 9:32 am

I måndags skickade jag ansökan om betalningsföreläggande till fogden.
nuno
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav Stickan i fickan tor dec 21, 2006 9:32 pm

Det låter det, har du fått någon respons än?

God jul om inte annat!
Stickan i fickan
Flitig postare
Flitig postare

Inläggav nuno fre dec 22, 2006 9:53 am

Det ser ut att lösa sig, men jag tar inte ut något i förskott. Väntar gärna tills det att pengar sitter på mitt konto... Det har ju hänt ett otal gånger att det utlovats återbetalning.
nuno
Flitig postare
Flitig postare

Nästa

Återgå till Allmän juridik